Zlatans mål, årets snyggaste

När den svenska världsspelaren Zlatan Ibrahimovic slog in karriärens 500:e mål, i en match mot Toronto i höstas, ville han så klart inte göra vilket mål som helst. Han såg naturligtvis till att det skulle bli något alldeles särskilt, och nu har snurrsparken nominerats till årets snyggaste mål. Zlatan själv svarade i intervjun efteråt att han bara agerat på ren instinkt, och målvakten hade aldrig någon chans att nå bollen, som via stolpen retfullt gick in i mål.

Konkurrens med Messi

Vem som helst kan gå in på FIFAs hemsida och rösta på de nominerade målen och Zlatan är i hård konkurrens av bland annat Leo Messi, som fick in en snygg klack förra hösten. Zlatan är numera van att få uppmärksamhet för sina mål och alla fans minns cykelsparken han gjorde 2012 mot England, från trettio meter. Den gången gjorde drömmålet att England besegrades med 4-2 och Zlatan fick guldbollen. Det finns med andra ord ännu skäl för Zlatan och hans fans att fortsätta fira som om det inte fanns en morgondag. Många barn håller honom som sin favorit och en klassiker numera är att ordna Zlatan-kalas då barnen fyller år. Behöver man inspiration till sin barnmaskerad eller vill köpa en perfekt blöjtårta hittar Man det hos barnkalaset.se, som erbjuder allt inom området.

Karriären började i Malmö

Zlatan är den spelare i Sverige som har det bästa CV:t, om man ser till modern tid inom fotbollen. Idag vid 38 års ålder, kan han börja sammanfatta en otrolig karriär, med ligatitlar och skytteliga titlar i massor i den italienska, spanska och franska ligan, vilka räknas till de bästa i världen. Idag är det att spela i USA som gäller och framgångarna har ännu inte stannat av.

Debuten skedde i Malmös A-lag som blott 18-åring. Det dröjde inte länge innan fotbollsvärlden fick upp ögonen för den tekniskt skicklige anfallaren och Ajax var först ut med att öppna upp plånboken. Zlatan har sedan spelat i bland annat storklubbarna Barcelona, Inter och Milan samt PSG i Paris. Under sina 18 säsonger i utländska länder, har han samlat ihop 13 ligatitlar och under samma tid även hunnit med 116 landskamper för Sverige, med totalt 62 mål. Guldbollen har han tagit hem hela 11 gånger och nu har han alltså slagit in sitt 500:e mål. Oavsett om det röstas till årets snyggaste mål eller inte är det en imponerande karriär Zlatan börjar kunna sammanfatta. Ännu spelar svensken på en hög nivå, men gissningsvis blir detta den sista säsongen.

Klassiska Zlatan citat

“Fått? Det var det numret jag ville ha. Det var inget jag fick, det var någonting jag tog.”

När Zlatan bytte sitt tröjnummer i Inter.

“Man kan ta en kille från Rosengård, men man kan inte ta Rosengård från en kille.”

Ett citat som blivit synonymt för Zlatan.

”Det Carew gör med en fotboll gör jag med en apelsin”.

Zlatan blev ordentligt kritiserad av John Carew och gav svar på tal.