Tottenham vann med matchens enda mål mot Manchester City

Det blev ännu en oväntad match i årets omgång av den mycket prestigefulla turneringen Champions League när Tottenham tog emot Manchester City på hemmaplan. Det oväntade var att det var Tottenham som vann matchen trots att Manchester City är det bättre laget på pappret. Men årets omgång av Champions League har flera gånger visat att det lag som är bäst på pappret inte alltid vinner när det ska spelas om det på planen. Lag som Paris SG och Real Madrid åkte ut redan innan kvartsfinalen och Inter tog sig inte ens vidare från gruppspelet under hösten.

Hur det går för Manchester City vet vi ännu inte för det är ju en hemmamatch kvar att spela i Manchester också. Men på bortaplan i London blev det en tuff förlust för Manchester City när Tottenham vann med 1 – 0 på deras nybyggda arena som blivit mycket dyrare än beräknat. Den nya arenan Tottenham Hot Spurs Stadium ersatte den tidigare arenan White Heart Lane som revs för ett par säsonger sedan. White Heart Lane hade över 110 år på nacken när den revs. Under några år har Tottenham spelat på Wembley medan bygget av den nya hemmaarenan har pågått.

Det blev en vinst för Tottenham i den första Champions League-matchen på den nya arenan. Det började lite tufft med en straff för Manchester United, men den straffen lyckades Tottenhams skickliga målvakt rädda. Straffen var tveksamt dömd. Ett skott tog på en Tottenhamspelare som gled utmed gräset för att blockera skottet som Manchester Citys spelare sköt. Bollen tog på en arm som inte var alldeles intill kroppen. Kanske var det rättvist att straffen i början av matchen inte gav något mål. Det hade ju förändrat matchbilden.

I andra halvlek råkade Harry Kane, Tottenhams stjärna, bli skadad och kan bli borta resten av säsongen. Kane gick in med full kraft i en slags glidtackling, trampade lite snett och fick samtidigt dobbar i benet från en annan spelare. Kane haltade av planen. Det blev istället Tottenhams asiatiska stjärna Son som gjorde matchens enda mål. Son räddade kvar bollen i spel nere vid kortlinjen i Manchester Citys straffområde några meter bredvid den ena målstolpen och klev tillbaka in i planen med några tillslag innan han vände upp och sköt ett hårt, lågt skott på nära håll. Målvakten hann inte ner. Tveksamt försvarsspel av Citys backar, lite passivt.

Nu måste Manchester City vinna nästa match, och på grund av bortamålsregeln räcker det för Tottenham att göra ett mål på bortaplan för att City ska behöva göra tre.