AIK inleder Allsvenskan 2019 svagt

AIK kryssar sig fram i inledningen av Allsvenskan 2019. AIK har inte vunnit en enda match ännu. Å andra sidan har de faktiskt inte spelat mer än två matcher i årets än så länge unga upplaga av Allsvenskan.

Efter en inledande premiärmatch på Friends Arena i Solna norr om Stockholm som slutade med 0 – 0 mot det norrländska Europa League-laget Östersund väntade en ny svår match för gnagarna i AIK-gnaget. Denna gång mot ett annat starkt lag. AIK for ner till Norrköping för att spela mot IFK Norrköping på arenan Östgötaporten. Där bjöd Norrköping på ett tufft motstånd i en tät och defensiv match.

Matchen inleddes i full fart. Det blev en spännande och jämn match men trots en del lägen lyckades inget lag göra mål under första halvlek och det stod alltjämt 0-0 i halvtid. Den som var närmast att göra ett mål och få in den runda bolluslingen i motståndarmålet var AIK:s talangfulla spelare Chinedu Obasi, som i matchen gick in istället för Henok Goitom. Obasi slog nästan in en retur men skottet blev räddat på mållinjen av en spelare i Norrköping som kastade sig raklång på marken. En aktion som räddade en poäng åt IFK Norrköping mot ett AIK som var någon meter från att slå in ett vinstmål i Norrköpings målbur.

Henok Goitom klev in i matchminut 81 och ut från planen gick Obasi. Men bytet resulterade inte i något mål. I matchens tio sista minuter lyckades inte heller Henok Goitom göra mål och leda AIK till en vinst. AIK gjorde även ytterligare ett byte tidigare i matchen, och Norrköping utnyttjade alla sina tillgängliga byten. I matchen delades även ett par gula kort ut. Det var två spelare från AIK som fick beskåda det gula kortet på nära håll. Först Mets i matchminut 22 och sedan Larsson i matchminut 31. Stämningen på läktarna på arenan Östgötaporten var åtminstone god. Totalt hade hela 14 161 personer köpt en biljett för att titta på matchen på plats i Norrköping.

Nu är frågan om AIK lyckas vända på trenden och äntligen få med sig en vinst i nästa omgång av Allsvenskan. Två stycken matcher har nu alltså lutat 0 – 0 de två första omgångarna för AIK och det ger ingen vidare poängutdelning, endast två av sex möjliga poäng efter två spelade omgångar. Men ännu återstår gott om matcher att hämta poäng i för stockholmarna. Allsvenskan är en lång liga med 30 omgångar totalt som spelas från vår, genom sommar, och till vinter.